Er is grote kans dat je van de term conversie optimalisatie nog nooit eerder gehoord hebt. Dat is geen probleem omdat er voor alles een eerste keer bestaat. De term heeft veelal betrekking op één van de manieren waarop bedrijven meer omzet kunnen genereren met hun webshop. Als je als startende ondernemer een aanvang hebt gemaakt met je business, dan is het in het begin altijd zoeken naar de juiste voeling. Conversie Ratio optimalisatie kan wellicht soelaas bieden om dat voor elkaar te krijgen.
Wat houdt het precies in?
Middels een voorbeeld kan er meer duidelijkheid gegeven worden over wat de term conversie ratio optimalisatie precies inhoudt. Indien je een webshop hebt en je per maand een bezoekersaantal van 1000 mensen hebt, dan is jouw conversie percentage 2% per maand indien er een gezamenlijke afname is van 20 producten. Het traject dat je wil inzetten om die ene 2% te laten stijgen naar 3% wordt met de term conversie ratio optimalisatie goed uitgedrukt. Natuurlijk zul je je hierbij moeten begeleiden door mensen die over kennis en kunde beschikken op dit gebied.
Waaraan moet je denken?
Op de eerste plaats moet je in acht houden dat het altijd een vereiste is om inzicht te hebben in de “bewegingen” van de bezoekers van je website. Hoe meer inzicht je hierin krijgt, hoe beter je besluiten kunt afstemmen op hun behoeften. Er zijn een paar standaard vragen die je op een rijtje moet plaatsen indien je denkt aan conversie ratio optimalisatie. Een paar van deze vragen zijn onder andere welke pagina’s de bezoekers aandoen. Daarnaast dien je ook te weten op welk moment ze afhaken indien ze bezig zijn met een bestelling. Een andere belangrijke vraag waarop je zeker antwoord moet krijgen is via welke apparaat ze je website bezoeken. Gelukkig bestaan er diverse tools die je kunt inzetten om binnen een handomdraai al deze gegevens voor je neer te zetten.
Werking van de conversie optimalisatie
De Conversie Ratio optimalisatie behelst een bepaalde werking. Het heeft veel weg van een mechanisme die van onder naar boven werkt in de vorm van een piramide. Elke trede staat voor een obstakel waarmee jouw bezoekers te maken krijgen op weg naar conversie binnen je webshop of website. Zolang er niet is afgerekend met een trede kan er niet naar de volgende overgestapt worden. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak om meer omzet te halen. Bij verschillende websites en bedrijven kun je terecht voor een professionele begeleiding wanneer het gaat om Conversie Ratio Optimalisatie. Daarnaast kun je ook meer kennis opdoen voor wat betreft internet marketing automation.