Het is voor meer dan vijftig jaar misschien wel een van de belangrijkste banen geweest in de wereld. Werken als vrachtwagenchauffeur. Nadat de Tweede Wereldoorlog voorbij was, was er eerst in Amerika maar later ook in Europa een explosie in welvaart. Dit kwam onder andere door de opkomst van veel consumentengoederen die het leven makkelijker maakten. Voorbeelden hiervan zijn de introductie van de televisie, stofzuigers, wasmachines etc. Maar ook de supermarkt kwam op en heel veel andere goederen. Ook werd de wereld kleiner. We spreken nu over globalisatie maar eigenlijk was dat een proces dat al in de jaren vijftig en zestig begon. Vliegen werd goedkoper dus meer mensen vlogen de hele wereld over.
Dit betekende dus dat goederen de hele wereld overgingen en ook binnen Amerika en Europa zelf overal heen vervoerd werden. Over land werd dit vooral gedaan door vrachtwagens. En deze vrachtwagens hadden bestuurders nodig. Vrachtwagenchauffeur was dan ook een populaire baan voor mensen die graag op de weg waren en wilden reizen. Maar het was ook zwaar werk met lange dagen rijden en vaak weg zijn van huis en de familie.
Opleiding
Als je in Nederland vrachtwagenchauffeur wilt worden dan zul je een code 95 cursus moeten doen om het benodigde rijbewijs te halen. Je kunt namelijk niet met een normaal rijbewijs beroepswijs een vrachtwagen rijden. Daarnaast zul je, als je chauffeur bent op bijvoorbeeld een bouwplaats, ook een vca opleiding moeten doen zodat je veiligheid bekwaam bent op de bouwplaats.
Het lijkt alsof de toekomst van vrachtautochauffeurs onzeker is. Iets wat heel veel chauffeurs zorgen baart is de opkomst van zelfrijdende auto’s. Deze auto’s die onder andere door Tesla worden ontwikkeld hebben geen bestuurder nodig en kunnen veilig op de weg rijden met computertechnologie. Dit zou natuurlijk voor persoonlijke bestuurders fantastisch zijn aangezien veel mensen lang in hun auto zitten op weg naar werk of vakantie. Op deze manier kun je in de auto relaxen of nuttig werk doen.
Zelfrijdend
Maar voor vrachtwagenchauffeurs kan het hun baan kosten als er geen bestuurders meer nodig zijn. Gelukkig zijn deze zelfrijdende auto’s nog in de testfase en zal het waarschijnlijk nog jaren duren voordat deze ver genoeg zijn ontwikkeld dat ze overal worden ingezet. Zeker als het gaat om het rijden van een vrachtauto zijn veel vaardigheden nodig die erg moeilijk zijn te programmeren in een zelfrijdende auto’s. Vrachtwagenchauffeurs hoeven zich dan ook nog niet zoveel zorgen te maken. Voorlopig kunnen ze gewoon nog de weg op.