Online marketing 101

We krijgen er steeds meer mee te maken en ook op school is het binnen veel opleidingen een vak dat je gehad moét hebben: online marketing. Heb je dit vak nog niet gehad of ben je er helemaal nog niet bekend mee? Geen paniek, in dit blog wordt alles haarfijn voor je uitgelegd. Lees snel verder voor meer informatie over dit onderwerp!

Wat is online marketing

Laten we beginnen bij het begin. Online marketing is een heel ruim begrip, maar in de essentie valt het als volgt samen te vatten: online marketing is een vorm van marketing van producten en/of diensten via het internet.

En je kunt jouw producten of diensten op tal van verschillende manieren online aan de man brengen. Denk bijvoorbeeld aan adverteren via de zoekmachine of social media, kijk naar SEO of e-commerce marketing en alle aspecten die daarbij komen kijken. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. Laten we er een paar onder de loep nemen!

E-commerce marketing

Is dit een nieuw begrip voor je? Maakt niet uit, het is vrij simpel. E-commerce marketing is eigenlijk het bevorderen van de online verkopen van jouw product of dienst. Het verschil tussen e-commerce marketing en online marketing zit hem dan ook in het feit dat je voor online marketing niet per se jouw product aan de man hoeft te brengen, maar jouw merk naam ook al voldoende is. E-commerce marketing wordt echt ingezet om de verkopen van jouw webwinkel te laten toenemen.

Search Engine Optimization

Of beter gezegd: zoekmachine optimalisatie. Dit kan misschien als een heel vaag begrip klinken, maar het valt best mee. Met zoekmachine optimalisatie van jouw website zorg je er eigenlijk voor dat de zoekmachine (Google, Bing, Duck Duck Go) beter in staat is om te begrijpen wat er op de pagina’s van jouw site staat.

Ook hier zijn er tal van verschillende factoren die mee spelen. Een van de belangrijkste factoren is het schrijven van de content (= tekst) voor op de pagina’s binnen jouw website. Deze moeten duidelijk zijn en precies vertellen wat er op de pagina te zien valt voor een gebruiker. Op deze manier sluit de vraag van de zoeker het beste aan bij wat jij te bieden hebt.

Adverteren

Een nadeel van SEO is dat het vrij lang duurt voordat je effect ziet. Wanneer je snel resultaten wilt boeken kan je het beste gaan voor online adverteren. Dit kan je op een paar verschillende manieren doen.

De eerste is adverteren in de zoekmachine (Search Engine Advertising). Hiermee betaal je voor plekken op Youtube, Nu.nl en gewoon in de zoekresultaten of andere plekken die het Google Netwerk jou kan bieden. Een andere vorm van online adverteren is via social media. Dit kan via Facebook, Instagram, Pinterest en noem het maar op. Kijk voordat je gaat adverteren goed waar jouw doelgroep zicht bevindt!

Hoe je dit soort onderzoeken moet uitvoeren zal je allemaal nog leren op school. Voor nu was dit de blog over online marketing!

Geef een reactie